۱۳۹۴ مهر ۲۱, سه‌شنبه

بيماري "مهم نيست" در ايران!

يك مدل فرهنگ جديد ايراني هم هست كه متاسفانه يك بيماري واگيردار صعب العلاجه! 
اون هم ژست " خودم ميدونم، مهم نيست، به اصل قضيه بچسب" 

اين را در سياست، اجتماع، ادبيات و ... ميشه ديد. 
اكثرا هم به تهش يك "احترام به عقيده" و "آزادي بيان" ميچسبانند كه يعني خيلي حاليشان هست و خيلي مدرن طورند! 

اوجش را در مسايل سياسي بين "نخبگان؟! سياسي فيس بوكي" ميشود ديد كه هر سوالي كني ميگويند: "ما هم ميدانيم ولي الان اين مهم نيست"!! " منظورمان اين نبود آن بود و تو آن را بچسب نه اين را"
اما فاجعه بارترش در مورد مطالب فورواردي و كپي شده است. 
من خوشبختانه رسالت "تذكر" را با خودم دارم هنوز، گاهي محترمانه گاهي با توپ و تشر و در مواقع بي توجهيِ مدام، با تندي شديد! اما جواب ها - سن، جنسيت، سطح سواد، مدرك دانشگاهي، سابقه كاري اصلا و ابدا تاثيري ندارد- يك چيز است: 
-خودم ميدونم! 
-مهم نيست كي گفته مهم اينه چي گفته! 
-حالا چه فرقي ميكنه؟! 

حالا سوال من:
- اگر خودتان ميدانيد مطلبي كه منتشر ميشود از شاملو، ماركز، بهبهاني، كوروش، شريعتي، پناهي، هدايت و ...
نيست چرا زحمت حذف آن اسامي را از پيامها نمي دهيد؟! يعني سه صدم ثانيه كپي كردن ، حذف يك نام و بعد رساندن در گروههاي مختلف انقدر شما را از زندگي پر از كار و تلاشتان عقب ميندازد و وقت طلايتان را مس ميكند؟ 

٢- اگر مهم نيست كي گفته و فقط مهم هست چي گفته شده؟ دوباره تكرار ميكنم چرا اين اسامي را حذف نميكنيد و اصرار داريد يك نام معتبر ادبي - تاريخي بيخ ريش نوشته باشد؟ 

٣- اگر فرقي نميكند، براي بار سوم، چرا اسامي را حذف نميكنيد و مطلب را بدون نام نميفرستيد؟! 

نتيجه اخلاقي: شما نميدانيد! لطفا اين ژست cool بودن ، دانا بودن، خيلي حاليتان هست را كنار بگذاريد! 

۱ نظر:

  1. بدتر اونجاست که بعد هم که میگی این اشتباه هست مثلا این مال فلانی هست نه فلانی، نه تنها قبول نمیکنند و زحمت یه سرچ کوچیک رو به خودشون نمیدن برميگردد دو تا بد و بیراه و آه و اوه هم بار آدم می کنند

    پاسخحذف