۱۳۹۴ مرداد ۲۵, یکشنبه

روز دختر


متن قبلي رو تغيير دادم  چون با عصبانيت بود. 
البته همين متن رو براي صفحه فمينيسم روزمره فرستادم كه با تغييرات اساسي با اسم من منتشر شد، از ديد فمينيستي متن منتشر شده در آنجا صدبرابر بهتر و غني تر، اما از ديد خود وبلاگ نويسم اون متن نوشته من نيست و كمي ناراحتم كه اسم من روش هست! ولي اين از نتايج كار با صفحات هست و دليل ماندگاري من در وبلاگ حفظ اصالت ادبيات خودم! 
و منظوري كه "من " دارم! به هرحال اين متن نوشته من هست و در انتها لينك منتشر شده در صفحه فمينيسم رو هم ميگذارم



از ديروز پيامهاي تبريك "روز دختر" در شبكه هاي اجتماعي فارسي زبان سرازير شدند بدون دانستن دليل وجودي چنين روزي! در مقابل اعتراضات فعالان حقوق زن نسبت به اين روز عده اي اشاره به وجود روز جهاني دختر مي كنند، عده اي ادعا دارند كه اين روز اشاره به فرزند دختر بودن است و عده اي حتي معترضند كه چرا روز دختر داريم ولي روز پسر نداريم؟ و در نهايت همه اين معترضين ميرسند به اين كه "فمينيستها شورش را درآورده اند" 
اما به عنوان يك وبلاگ نويس و فمينيست كه حداقل هشت سال است هر سال به اين روز و تبريكهايش اعتراض ميكند بايد باز بنويسم: 
روز دختر در ايران و در جهان هيچ ربطي به فرزندِ دختر بودن ندارد. روزِ جهاني دختر براي دختربچه ها( يعني كودكان زير سن قانوني) است و از سمت سازمان ملل در روز ١١ اكتبر جهت پايان بخشيدن به سركوبها و ظلمها و خشونتها عليه دختربچه ها است. اينكه چرا روز جهاني پسر نداريم دليلش اين است كه تبعيضات در جوامع توسعه نيافته بر دختربچه ها بيشتر از پسربچه هاست! مثلا تحصيل دختران در بسياري كشورها هنوز ممنوع است يا والدين دختر را وادار به ترك تحصيل ميكنند! 
ازدواجِ زيرِ سنِ دختران بيشتر از پسران است، و همينطور ازدواجِ اجباري..
ختنه دختران هنوز رواج دارد و خشونت عليه دختران بيشتر است! 
واقعا چرا بايد روز پسر داشت در حاليكه اين سركوبها براي پسربچه ها در جوامع توسعه نيافته نيست؟! 
حتي در جوامع توسعه يافته شرايط نابرابر و تبعيضي باعث كاهش اعتماد به تفس از كودكي در دختران ميشود و از اهداف روزهاي ملي و بين المللي "دختر" افزايش اعتماد به نفس، وارد بازار كار شدن و پرورش صحيح دختران از كودكي و مبارزه با كليشه هاي جنسيتي است. 

اما روز دختر ايراني! 
ساخته شده در زمان محمودِ احمدي نژاد! 
دليل؟ ميلاد حضرت معصومه
علت انتخاب؟ حضرت معصومه مجرد بودند، مجرد بودن در فرهنگ اسلامي- ايراني يعني باكره بودن! 
در ايران تا زماني كه متاهل نشويد دختر هستيد! هنوز قانون مدني و عرفي روابط پيش از ازدواج را به رسميت نميشناسد. براي همين در هنگام خطبه عقد ميفرمايند: دوشيزه مكرمه معظمه!! و كاري ندارند شما دوشيزه هستيد يا نه؟ بالقوه شما بايد دوشيزه باشيد! 
پس حضرت معصومه مجرد و باكره بوده و اينكه چنين روزي ميشود روز دختر يعني "روز زنان باكره مجرد"!!! نه روز دخترانِ باحال يا روزِ دختر بابا و مامان! 

كلمه دختر در ايران اشاره به جنسيت ندارد اشاره به باكرگي دارد! كما اينكه زن شاغل ٤٠ ساله مجرد هم در ادبيات عمومي "دختر" خوانده ميشود و اينگونه تفاوت بين دختر( باكره) و زن( غير باكره) مشخص ميشود! 

اين روز يك روز توهين آميز به زنان است، بياييد دست از تبريك گفتن برداريم! خانمهاي عزيز، وقتي پدر و مادرتان در اين روز از شما تقدير ميكنند بياييد و بگوييد اين روز به شخصيت و هويت زنان توهين ميكند و فاقد اعتبار است و تبريك ها را پذيرا نشويد! 
اگر فرزند دختر بودن در آن جامعه اهميت داشت پدران و مادران همراه دخترانشان به قوانين تبعيض آميز عليه زنان اعتراض ميكردند، آنجايي كه حق ارث فرزند دختر نصف فرزند پسر است! 
آنجايي كه فرزند دخترشان در لحظه عقد و ازدواج حقوق برابر با فرزند پسر ندارد!

به روز دختر ايراني ، "نه" بگوييد!


متن منتشر شده در فمینیسم روزمره 

۱۳ نظر:

  1. متاسفانه یا خوشبختانه روزهای نامگذاری شده ی سال برام معنایی ندارن. حالا دلایلش بماند. واسه اصلا به این روز فکر نکردم، اما الان که اشراه کردی، چیزی که همین الان ذهنم رسید رو مینوسم.
    تو این موردی که اشاره کردی، تا حدی باهات مخالفم. وقتی مردم به هیچ عنوان این روز رو با تعریفی که گفتی قبول ندارن و تعریف خودشون رو روش گذاشتن، یعنی این روز کارکرد حکومتیش رو از دست داده. شبیه روزهای عزاداری ملی که مردم از تعطیلیش برای رفتن به سفر استفاده میکنن نه عذاداری برای فرد مذکور. یا مثلا تاسوعا و عاشورا که بخشِ غیرِ معتقد مردم به خاطر قیمه و دور هم بودن بهش علاقه دارن. و یا روز زنِ (واسه ایران، نه روز جهانی) که اصلا کسی به دلیل نامگذاریش فکر نمیکنه و فقط برای احترام به زن ازش یاد میشه. از همین دست میشه به هالووین یا ولنتاین و... اشاره کرد که کلا از علت نامگذاریشون فاصله گرفتنن و تبدیل به یه چیز دیگه شدن.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اين حرف تو وقتي معنا داره كه قوانين در راستاي اهداف مردمي باشه!
      مثلا در سوئد كه بالاي ٨٠ درصد آتئيستند تمام مناسبتهاي مذهبي جشن گرفته ميشه اما ازش سواستفاده نميشه!
      بيشتر اين افراد كه اين روزها رو قبول دارن در موارد متعدد اعتراضي به تبعيضات براي فرزند دختر ندارند! پس احترام گذاشتن ظاهري و يك روزه به درد نميخورد

      حذف
  2. ببین اینی که میگی در مورد روز جهانی دختر هم صدق میکنه، یعنی تو اون روز هم اگه فقط ظاهری احترام گذاشته بشه هیچ دردی دوا نمیشه.
    اما انتقادت تو این متن به دلیل نامگذاری این روز تو ایران بود. من هم گفتم به نظر من مردم به دلیل حکومت برای نامگذاری این روز هیچ اهمیتی ندادن و دلایل خودشن رو دارن. یعنی عملا هیچکس به این فکر نمیکنه که معصومه دختر بود چون باکره بود، پس دختر یعنی باکره. پدر و مادرها به دخترشون که سه تا بچه هم داره تبریک میگن.
    من فکر میکنم این نوع انتقاد به دلیل نامگذاری این روز نتیجه ی معکوس میده. یعنی بیشتر باعث میشه پروژه ی شکست خورده و فراموش شده ی دختر=باکره که دلیل حکومت برای نامگذاری این روز بود دوباره رو زبونها بیوفته ی و دوباره زنده بشه!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. سعيد جان ولي نوع تبريكها رو ديدي؟ دخترم تو مثل صدفي ارزش تو فلان و يسار!! اين يعني حتي اگر مستقيم به باكرگي فكر نكنند هنوز تصور اينه كه دختر بايد صدف در بسته باشد!

      حذف
    2. توضیح اضافه:
      1- وقتی یکی میگه من پنج ساله ازدواج کردم و بچه هم دارم، اما باز پدر و مادرم این روز رو بهم تبریک میگن، یعنی جایگاهی که این روز برای مردم داره اصلا در مورد وصل کردن مفهوم دختر به باکرگی نیست. روز دختر برای مردم یعنی روزِ فرزندِ مونث! حالا جبهه گیری کردن در مورد این روز فقط میتونه باعث کدورت خاطر و یا احیا کردن دلیلِ نامگذاری این روز بین مردم بشه.
      2- اما هنوز بین مردم باکرگی ارزش هست و به همین بهانه زنها از همون سنین پایین به شدت محدود میشن. پس باید در مورد این موضوع که باکرگی ارزش نیست آگاه سازی بشه.
      3- نتیجه: روز دختر برای افزایش توجه نسبت به دختر ها و مشکلاتشون هست و بین مردم ربطی به برابر کردن دختر=باکره نداره. اما باید در مورد این نوع شادباش ها (دخترم تو مثل صدفي...) که ریشه در تفکرات نادرست داره، آگاه سازی بشه. اگر همچین تبریکی با همچیم مفهمومی دریافت شد، باید بهش انتقاد بشه.

      حذف
    3. تو خانواده ما که اینطوری نیست پدر و مادرم واسه من و خواهرم گل میخرن و میگن باید قدر دخترای باعفت و پاک مثل شمارو دونست!!!!

      حذف
    4. تو خانواده ما که اینطوری نیست پدر و مادرم واسه من و خواهرم گل میخرن و میگن باید قدر دخترای باعفت و پاک مثل شمارو دونست!!!!

      حذف
  3. اين درست شد:) و البته من كلا با مناسبتهايي كه حاكميت ميسازه مشكل دارم پس اينم بايد به گرينه ها اضافه بشه:))))

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. - اتفاقا من هم با خیلی از مناسبتها مشکل دارم، مخصوصا از نوع حکومتیش.
      - ممنون که تحمل کردی و با آرامش، تا آخر این بحث رو ادامه دادی.

      حذف
  4. با همه که جنگ نمیکنم.تو فرق داری خو:)

    پاسخحذف
  5. واقعا عالی بود.
    آرزومه بتونم مثل شما به مسائل نگاه کنم و به نظرم فوق‌العاده ای

    پاسخحذف