۱۳۹۳ مرداد ۱۶, پنجشنبه

اگه پول داشتم چه میکردم؟

با یه عالم پول چه میشه کرد؟ حسین سوژه داد و سوال کرد پول زیاد داشته باشم چه سرمایه گذاری میکنم! آخه قربان تو بگردم این سواله از من میکنی؟ من مادرم سرمایه دار بود؟ پدرم سرمایه دار بود؟ جدو آباد اقتصاد دانی داشتم؟ ولی از این شوخی گذشته که عین حقیقته و منو کل خاندانم یک سر جو استعدادی در ضمینه سرمایه و اقتصاد نداریم. پدر من یک سوسیالیست بود در نتیجه به کم قانع، به حدی که بگذرد و لاغیر! من هم فرزند خلف! به هر حال خیلی فکر کردم. یعنی نمیگم قبلا ها به ذهنم نرسیده ولی در هر برهه یه جور بود دغدغه های خرج کردن پول:)) راستش سرمایه گذاری شرایط کشور رو میطلبه اینکه افرادی که ازشون پرسیدی گفتن ساختنان سازی چون تو ایران این راه بی دردسر پول سه برابر کردن هست و البته انقدر همه با هم با تخصص و بی تخصص پولدار و بی پول، معمار و معلم و دکتر این کار رو میکنند که چیزی نمونده کل مشاغل تعطیل بشند و همه به شغل شریف بساز بفروشی روی بیارند! اما سوئد که اینطوری نیست! هرکی به هرکی نیست! تازه کشور سرمایه داری نیست پس کمی کار برای فکر کردن سخت میشه. به هرحال طبق تفکر رایج در سوئد تو همینقدر که بتونی یه خونه تو شهر، یک کلبه تابستانی، یک کاری که هزینه های ماه و اقساطت رو تامین کنه ، یک ماشین و چند دوچرخه و دو الا سه سفر خارج از کشور در طی سال داشته باشی یعنی کار و سرمایه ات خوبه! از اونجایی که بالاتر گفتم و اصلا عقل اقاصادی ندارم و کلا از علایقم معلومه که پولسازی برام مهم نیست وگرنه علاقه مند به رشته های پول درآور میشدم، ذهن خلاقی برای سرمایه داری و سرمایه اضفه کردن ندارم اما همینطوری که نشستم و خنکای نسیم میزنه و کمی دم هوا رو دور میکنه فکر میکنم با شرایط سوئد، مالیاتهای گزاف، دست داشتن دولت و مونوپولی رایج چه کارهایی به صرف هست؟ میرسم به دو چیز رستورانی ابتکاری و ارگانایزر مجالس! هر دو اینها تو ایران هم امکانپذیره!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر