۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۸, شنبه

یک لباس دو نگاه!

یک برند آمریکایی به نام American Apparel  برای تبلیغ پیراهن های یقه دار - که در ایران به غلط پیراهن مردانه خوانده می شود- که برای زنان و مردان یکی است دو نوع متفاوت از تبلیغ در نظر گرفته است. در سایت این برند گزینه ای هست که لباسهای یکسان برای هر دوجنس را میشد با یک کلیلک در مانکن مرد یا زن دید. اولین عکس از هر دو مانکن یکی است :


اما وقتی به نشان دادن پیراهن از زاویه های دیگر میشود عکسها متفاوت می شوند: 











در سوئد در عین اینکه زن رو از داشتن جاذبه های سکسی محروم نمیکنند اما به شدت با رفتارهای صرفا سکسی و جنسیتی نسبت به زن برخورد میکنند. مثلا اینجا در بسیاری تبلیغات شرکت های لباس نه تنها زنها که مردها هم نیم برهنه هستند و کسی اعتراض نمیکند، برای تبلیغ لباسهای زیر ،عکسهای زنان با لباس زیر همه جا دیده میشود، و خب برای مردها هم بخاطر کمتر بودن تنوع لباس زیر تعداد تبلیغات کمتر است  اما باز دیده می شود. پس برهنه نشان دادن زن برایشان جای سوال نیست. ولی وقتی در یک چیز یکسان رفتار متفاوتی دیده میشود آنوقت است که ساکت نمیشینند. در نتیجه این مسئله در میان برخی ژورنالیستها و بلاگرهای سوئدی سرو صدا ایجاد کرد ( براساس روزنامه رایگان مترو استکهلم) و اعتراضشان این بود که این شرکت  وتبلیغاتش نگاه ابزاری به زن دارد. من هم وقتی این تصایر را دیدم تنها یک سوال در ذهنم نقش بست که ایا واقعا می شود دلیل دیگری به جز ابزار جنسی بودن زنان برای این نوع تبلیغ برداشت کرد؟ واقعا در یک لباس یکسان برای چه باید نیمی از بدن زن برهنه باشد  ولی برای مرد نه؟ در چنین تبلیغی ناخوداگاه بیننده چه زن و چه مرد بیشتر به اندام زن و شورت و باسن و سینه برهنه اش نگاه میکند تا پیراهنی که یک تکه اش دیده میشود  درحالیکه قاعدتا قصد باید نشان دادن یک پیراهن باشد. راستش وقتی این نوع نگاه که به وفور در فرهنگ و اقتصاد امریکا هست را میبینم بیشتر از پیش خوشحال می شوم که در اروپا و بخصوص شمال اروپا ساکنم که این نگاههای جنسیتی و ابزاری خیلی کم است و به شدت با ان برخورد می شود. اینجا میشود از زن بودن لذت برد چون یک انسان حساب می شوی با تمامی حقوق و مزایای انسان بودن! 


پ.ن 1: این و این ، آدرس مستقیم رسیدن به تبلیغات این پیراهن یقه دار هستند. 
پ.ن 2:لطفا ایمیل این وبلاگ رو در گوگل پلاس ادد کنید، مثل اینکه اینجا نمیشه کامنت گذاشت شاید از طریق گوگل پلاس بتونم بفهمم نظراتتون چیه. 
پ.ن 3: درباره خاتمی بعد از انتخابات خواهم نوشت. الان قصدم این نیست که دشمن شاد کنم!
پ.ن 4: از اینکه مردم حانی دوباره گرفته اند خوشحالم!

۱۳ نظر:

  1. یک کتابی خونده بودم در همین مورد که حتی مجلات عادی نه مجله پورنو هم دارند همین کار را میکنند.
    واقعا هم برای این لباس لازم نبود لخت باشی. چون در لختی لباس چندان به چشم نمیاد.

    پاسخحذف
  2. دارم امتحان میکنم. ببینم بدون گوگل پلاس نمیشه؟

    پاسخحذف
  3. سلام رهای خوبم
    من هم مجبور شدم برای محافظت بیشتر از نوشته هایم رمز بگدارم
    1900

    پاسخحذف
  4. در شهر ما ...یک دانه تابلو عظیم الجثه تبلیغاتی از شروع بهار همه جا نصب شده... تبلیغاته مشروب بدون الکل هست ... یک دوجین زن و مرد عور مادرزاد ... وسط طبیعت ... پیاده .. یا سوار دوچرخه .
    این خوبه دیگه کاملن تساوی برقراره . (:

    پاسخحذف
  5. احتمالا عکس‌ها می‌خواسته بگه زیاد به دکمه‌دار بودن لباس فکر نکنید؛ خیلی کارها می‌شه باهاش کرد:)

    پاسخحذف
  6. National University NU vacccine registration from all students protection has been published by the NU authority. students can (Covid-19) Vaccine Registration online as well our website - jobnewsbd24.com every information found.

    پاسخحذف
  7. saptahik chakrir khobor jobnewsbd24.com has been released to jobless people in Bangladesh. Saptahik Chakrir Khobor potrika Weekly Jobs Newspaper offers unique news of job circulars of different sectors

    پاسخحذف