۱۳۹۴ مرداد ۸, پنجشنبه

حس مالکیت

دوست عراقی ام سه هفته پیش پیام داد که میخواهد سوئد را احتمالا برای همیشه ترک کند و میخواهد حتما با من خداحافظی کند چون تنها دوستش هستم. برای روز یکشنبه در میدان مرکزی شهر قرار گذاشتیم، از قبل بهش گفته بودم آن ساعت ساعت شامم هست و من حتما جایی میروم که غذایی بخورم. بیشتر تشنه ام بود رفتیم فست فود و داشتم با دستگاه سلف سرویس سفارش میدادم، کنارم ایستاد و هی شروع کرد حساب کتاب کردن. من اول رفتم رو منوی " مخلفات" گفت: "چرا میخوای این رو بخوری، اون یکی رو بگیر!!" نگاه کردم و هیچی نگفتم، بعد رفتم رو نوشیدنی ها! تا میامدم نوشابه انتخاب کنم هی دکمه رو میزد میرفت بالا میگفت:" نه نه اون رو برندار این رو بردار ارزونتره!!!" بعد گفت: "بیا بریم سوپر مارکت نصف قیمت میخری" . دوباره نگاهش کردم و گفتم: ولی من میخوام بشینم و چیزی الان بخورم! مشکلی با پرداختش ندارم.
اما دوست من دست بردار نبود و هی برای من نظر میداد. آخرش گفتم :
Listen, it’s my money and I can decide for myself!
خلاصه از لجش یک قهوه بستی سفارش دادم که تقریبا قیمت یک همبرگر بود. و اون هی سرتکان میداد که تو میتونستی بری خونه و همین را با نصف قیمت برای خودت درست کنی!
نشستیم تا من قهوه بستنی ام را بخورم که گفت : اون آقای ایرانی رو حاضری دوباره بهش فکر کنی؟ من همونطور که قهوه رو با نی بالا میکشیدم به سرفه افتادم! بله داستان از این قرار است دو سال پیش ایشون ناگهانی یک ایرانی را در برای دوستی در فیس بوک پیشنهاد داده بود. آن موقع فقط دوستان حقیقی را اضافه میکردم و از مردهای ایرانی ساکن اوپسالا هم تقریبا فراری بودم. درخواست را رد کردم و چند روز بعد در دانشگاه دوستم پرسید :" چرا اینکار رو کردی؟ اون یک مرد ایرانی خیلی خوبه، مثل خودت روشنفکره و مثل خودت سکولاره، دنبال ازدواج هم هست! " گفتم: مممون ولی من دنبال ازدواج نیستم. و مرد ایرانی هم نمیخوام!"
آن روز ما خیلی بحث کردیم و همانجا تمام شده بود. وقتی دوباره سوال کرد واقعا شوکه شدم. بعد دوباره حرفهای دوسال پیشش را تکرار کرد. تازه نمیدانست الان اون اقا کجاست و حدس میزد آمریکا باشد. خندیدم و گفتم: :"حتی اگر نظرم عوض شده باشه اون که اینجا نیست" گفت: "مسئله ای نیست ازدواج میکنید...!!!!!" من  نگاه عاقل اندر سفیه بهش انداختم. بعد تعریف کرد که دوسال پیش وقتی این اقا را دیده بهش گفته:" من یک دختر خوب میشناسم ولی من فقط در صورتی بهت معرفی میکنم که قصد ازدواج داشته باشی! "
این را که تعریف کرد، سعی کردم عصبانیتم را کنترل کنم و پرسیدم: "کی به تو گفته بود همچین حرفی بزنی؟" گفت: "من میخواستم تو ازدواج کنی! تو در سن ازدواجی!!! "
گفتم : ولی من اهل ازدواح نیستم!
- چرا؟ تو باید خانواده تشکیل بدی
-        ولی من دوست ندارم خانواده تشکیل بدم
-        ولی تو باید بچه بیاری!
-        ولی من اصلا بچه دوست ندارم
-        اخه تو...
-        کی به تو اجاز داده برای من تصمیم بگیری؟ من از تو خواستم برای من شوهر معرفی کنی؟
-        نه، ولی من نمیتونستم به یه پسر یه دختر معرفی کنم اگر قرار به ازدواج نبود، اون جوری چیز دیگه ای میشم!!!
-        من به تو گفته بودم ازدواج میخوام بکنم؟
-        نه، ولی تو...
-        پس واسه چی این کار رو کردی ؟
-        اخه تو دختر خوبی هستی اونم مرد خیلی خوبیه!
-        این دلیل میشه که تو بری و برای من شوهر پیدا کنی؟!
-        نه ولی تو باید یه روزی ازدواج کنی، داره دیر میشه!
-        باشه هروقت تصمیم در مورد ازدواج عوض شد خبرت میدم
-        میدونی این حرفت خیلی زشته! مگه من پا اندازم؟!
-        نه ولی کسی هم به تو نگفته بود شرط ازدواح برای کسی بذاری!


بحث را از این موضوع عوض کردم و بردم رو جنگ ایران و عراق و این روزهای عراق!
اما از آن روز تا حالا فکرم درگیراست! این اولین نیست، آخرین هم نخواهد بود. مرد های زیادی همینطورهستند، و بین آنها بیشتر مردهای خاورمیانه ای میخواهند برای زن تصمیم بگیرند. مهم نیست زن دوستش است، خواهرش است، مادرش است، زنش است، دوست دخترش است. مهم این است که او به زعم خودش احساس مسئولیت میکند! مسئولیتی که نمیدانم چه کسی بر دوشش گذاشته! من از این دوستم بیزار نشدم، باهاش بیشتر بحث نکردم، حتی در آخر با صمیمیت از او خداحافظی کردم، دلم هم برایش سوخت چون خیلی با محبت و بی منظور این کارها را کرده، بهش نمیگویم ضد زن، یا ضد فمینیست! آن بیچاره هم در یه فرهنگ داغان مردسالار وقیم سالار تربیت شده و تغییر کردنش در این سن بسیار سخت است! اما باعث شد فکر کنم چرا این فرهنگ احساس مالکیت بر زن هنوز رایج است؟ چرا مردی به خودش اجازه میدهد برای زنی تصمیم بگیرد و جای او فکر کند؟ چرا فکر میکنند زن باید ازدواج کند و بچه بیاورد؟چرا فکر میکنند این که یک زن نمیخواهد بچه داشته باشد اشتباه است و او حتما باید به راه راست هدایت شود؟




۵ نظر:

  1. برعکس این هم هست. از فامیل ها گرفته تا دوست های نزدیک، همش در تکاپو هستن که برات "مورد مناسب" برای ازدواج پیدا کنن. به صورت مستقیم یا غیر مستقیم دو نفر رو بندازن جلو هم. مثل اینکه در این مورد جنسیت خیلی فرق نمیکنه. کم کم دارم به این نتیجه میرسم که دیدن کسی که هنوز ازدواج نکرده برای مردم عذاب آوره! D-:
    البته در این مورد که گفتی، به نظرم نیومد که این آدم دوستِ نزدیکت باشه. تحمل دوست های نزدیک هم تو این موقعیت سخته، چه برسه به کسی که خیلی هم بهت نزدیک نیست.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ببین تو ایران رایجه. وکمی هم حق میدم چون مسئله ارتباط خارج از ازدواج با اینکه زیاد شده اما هنوز پذیرفته و رایج نیست بعد خب همه فکر میکنند گناه دارن افراد و باید زودتر بروند خانه بخت! راستش من گاهی خودمم به اشتباه به دوستانم میگم ازدواج کنید ( الته اونهایی که خبر دارم دوست پسر یا دختر ندارند و رابطه جنسی هم ندارند)
      ولی به هر حال درست نیست.

      این بنده خدا دوست مهربانی هست. و البته همیشه برای کمک کردن بود. خیلی مواقع از صد تا ایرانی زودتر به من کمک کرده و مهمترینش در اسباب کشی بود که اگر نبود بدبخت بودم! ولی خب تفکر سنتی داغانی دارد و فقط چون مهربان و صادق است تحملش کردم.

      حذف
  2. چراهایی که جوابشان نسلها را نجات خواهد داد اما چه سود که حتی سعی در مطرح کردنشان در آن بلاد جرم است و چه برسد به یافتن جواب.

    پاسخحذف
  3. cheng1012
    parajumpers coats, http://www.woolrichoutletstore.us.com/
    michael kors outlet, http://www.michaelkorsoutlet.org.uk/
    swarovski jewelry, http://www.swarovski.in.net/
    air jordan shoes, http://www.airjordanshoes.us.org/
    lebron james shoes, http://www.lebronjamesshoes.in.net/
    michael kors outlet, http://www.michaelkorsoutlets.uk/
    juicy couture outlet, http://www.juicycoutureoutlet.net/
    prada outlet, http://www.pradaoutlet.us/
    adidas wings, http://www.adidaswings.net/
    adidas outlet store, http://www.adidasoutletstore.us.com/
    michael kors factory outlet, http://www.discountuggboots.in.net/
    the north face uk, http://www.thenorthfaces.org.uk/
    asics, http://www.asicsisrael.com/
    michael kors handbags, http://www.michaelkorshandbags.in.net/
    moncler outlet, http://www.uggoutletstore.eu.com/
    coach outlet canada, http://www.coachoutletcanada.com.co/
    cheap nhl jerseys, http://www.nhljerseys.us.com/
    oakley sunglasses, http://www.oakleysunglasses-outlet.us.com/
    michael kors handbags, http://www.michaelkorshandbagsoutletstore.us.com/
    calvin klein underwear, http://www.calvinklein.in.net/
    cheap wedding dresses, http://www.cheap-weddingdresses.net/
    beats headphones, http://www.beats-headphones.in.net/
    swarovski outlet, http://www.swarovski-outlet.co.uk/
    prada shoes, http://www.pradashoes.us/

    پاسخحذف